Menu
Mobility - 30 December 2016

Tampere (Finland): de transformatie naar een smart city

De Wijs denkt dat innovatie in de cultuur zit. Daarnaast ziet hij dat de bereidheid met elkaar samen te werken groot is. 'Ik was laatst in Tampere, daar is een enorme saamhorigheid en behoefte om met elkaar dingen te realiseren. De Scandinavische cultuur is consensusvorming. Mensen zijn geneigd minder in conflictmodellen, maar meer in consensus te denken. Dat speelt ze zeker in de kaart.'

Anders dan in andere landen is volgens De Wijs - met medewerking van Dynniq - in het openbaar vervoer van Tampere een volledig geautomatiseerd, realtime verkeersmanagement opgezet. Verder staan er in de Finse stad systemen klaar die met zelfrijdende auto's kunnen praten. Denk daarbij aan sensoren in de weg, camera's en connectie met het internet. 'Smart city is tot dusver een buzzword geweest,'zegt hij. 'Er is veel over gesproken. We zullen de komende tien jaar zien dat er echt dingen anders gaan.'
Dat 'andere' gaat verder dan bussen die voorrang krijgen zodra ze te laat bij hun volgende halte dreigen aan te komen. Belangrijker is het volgens De Wijs dat voertuigen met elkaar samenwerken. Waarbij bijvoorbeeld een inspectiewagen tijdens het rijden informatie krijgt over de status van een vrachtwagen. Is die vrachtwagen bijvoorbeeld niet te zwaar beladen?
De zelfrijdende auto is verder een object dat veel mogelijkheden biedt. Die wordt een bonte verzameling van sensoren, zodat de auto zijn omgeving elk moment kan laten weten waar hij is of waar hij over een half uur is. Deze auto's kunnen straks gemakkelijk naar een lege parkeerplaats worden gestuurd. Dat bespaart ergernis, file en uitstoot in de stad, want ruim 35% van de rondrijdende auto's zoekt een vrije parkeerplaats.


Lees het hele artikel over de transformatie van Tampere hier.​