Menu

Amsterdam

Gemeente Amsterdam bouwt aan een metrolijn die onder het historisch centrum en het IJ doorloopt. Een nieuwe metroverbinding om de stad in beweging te houden.

De uitdaging


De metroverbinding is een van de grootste en meest controversiële infrastructuurprojecten in de Nederlandse geschiedenis. Amsterdam bouwt een ondergrondse metroverbinding van 11,5 km die het noorden en het zuiden van de stad gaat verbinden. Dynniq verzorgt de energievoorziening van het project. De Noord/Zuidlijn gaat de druk verminderen op de overbelaste Amsterdamse infrastructuur en verbindt de beide helften van de stad die door het IJ van elkaar zijn gescheiden. De metroverbinding heeft een totale lengte van 11,5 km, waarvan 9,5 km ondergronds, en loopt onder het historische centrum en onder het IJ door. 

De oplossing 


De nieuwe metrolijn krijgt acht stations. Dynniq verzorgt het elektriciteitssysteem van de metro. De bouw bleek een enorme uitdaging te zijn, omdat Amsterdam grotendeels op moerasland is gebouwd. Na budgetoverschrijdingen door de bouwers in de eerste fasen en schade aan gebouwen in het historisch centrum kwam het project onder streng maatschappelijk toezicht te staan. Voor Dynniq een reden te meer om goed werk te leveren. Dynniq Nederland is trots op zijn historie als leverancier van de stroomvoorziening voor elektrische tram- en metronetwerken in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Voortbouwend op die expertise, levert Dynniq alle technische installaties, inclusief de tractie-installaties, verwarmde wissels en de aanleg en aansluiting van elektriciteitskabels voor de nieuwe metrolijn. Het project moet voldoen aan zeer hoge specificaties, waaronder de eis dat de systemen in geval van brand moeten blijven werken. 

Het resultaat

Volgens planning wordt de Noord/Zuidlijn in 2018 geopend. Er wordt 24 uur per dag doorgewerkt. Voor Dynniq Nederland is dit project een waardevolle leerervaring geweest. Een van de geleerde lessen is dat extra inspanningen moeten worden geleverd om doorlopend te zorgen voor consistente projectteams, om bij te blijven met de technische uitvoer en om de levertijd van strategische inkoop aan de klant te versnellen. Dynniq heeft er alle vertrouwen in dat het Noord/Zuidlijn-project een positieve bijdrage zal leveren aan het leven van de Amsterdammers en bezoekers van de stad, en is trots op de bijdrage van het bedrijf aan dit omvangrijke vervoersproject.